Advarer mot e-postsvindel

28.03.2017 — Forbrukerombudet får mange klager på kreative svindlere på jakt etter kortinformasjon og viktige brukernavn og passord. Skatteetaten, Posten, Telenor og en rekke norske banker er blant aktørene som har fått navnene sine misbrukt i det siste.
BIldet viser utklipp fra fire e-poster fra henholdsvis DNB, Sparebanken, Skatteetaten og Posten.

VÆR OBS: Seriøse selskaper ber ikke kundene legge igjen kortinformasjon og sensitiv påloggingsinformasjon per e-post. Her er eksempler på mailer som har gått ut til nordmenn den siste tida.

–  Metodene blir mer og mer sofistikerte, og det er ikke alltid lett å avsløre svindelmailene på dårlig språk lenger, forteller forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Velkjente aktører misbrukes

Skatteetaten gikk tidligere denne måneden ut og advarte mot svindelforsøk på e-post, hvor mottakerne ble oppfordret til å logge inn med bank-ID. Og Posten advarer jevnlig om falske hentemeldinger for pakker.

Nylig ba Telenor folk holde seg unna en e-post som tilsynelatende skulle komme fra dem, utformet som en faktura. Forbrukene som klikket på lenken risikerte å laste ned skadelig programvare brukt til pengesvindel.

Danske Bank, Sparebank1 og DNB har også advart kundene mot e-postsvindel  «utkledd» som om det kommer fra dem.

– Forbrukerne blir gjerne ført videre til en kopi av nettsidene til de næringsdrivende. Her oppfordres de til å legge inn passord og innloggingsdetaljer, kortnummer eller annen informasjon som kan brukes til å svindle dem for penger, sier Haugseth.

Unngå å bli lurt

Selv om svindel-e-poster ser stadig mer profesjonelle ut, er det fortsatt noen typiske tegn som bør få varsellampene til å blinke.

  • Om avsenderen ikke har brukt hele navnet ditt, men en generisk hilsen som «Kjære kunde» eller bare e-post-adressen din, vil det gjerne være en svindel-e-post.
  • At avsenderen ber deg om å gjøre noe umiddelbart, for eksempel å «oppdatere informasjonen din», er ofte også et typisk tegn.
  • I mange tilfeller vil det også være mulig å avsløre svindelforsøket ved å kikke nærmere på e-postadressen til avsenderen, selv om stadig flere klarer å «ta over» mailadressene til aktørene de kopierer.

–  Vi fraråder forbrukerne å legge igjen kortinformasjon og sensitiv påloggingsinformasjon dersom de blir oppfordret til å gjøre det per e-post. Det er ingen seriøse selskap som vil be kundene sine om dette, sier Elisabeth Lier Haugseth.

Når skaden er skjedd

Dersom du blir utsatt for svindel, og det trekkes penger fra bankkortet ditt, må du kontakte kortutsteder eller banken din så fort som mulig.

Om du trenger råd eller bistand kan du kontakte  Forbrukerrådet for råd om hvordan du skal gå frem overfor banken din.

I mars markeres også Fraud Prevention Month i det internasjonale forbrukernettverket ICPEN. Forbrukerombudet samarbeider gjennom ICPEN med forbrukermyndigheter i 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på kjente svindelmetoder, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles.

07.12.2018

Forbrukartilsynet vil ha betre kredittvurderingar

Grundige kredittvurderingar er etter vårt syn eitt av dei viktigaste tiltaka for å førebyggje gjeldsproblem og den voksande andelen kredittkortgjeld i norske heim. Det er eitt av innspela Forbrukartilsynet har gitt i vårt høyringssvar til den nye forskrifta om forsvarleg utlånspraksis for forbrukslån.